Dansk

Læsning – materialer

Det er forskelligt, hvornår børn begynder at interesse sig for bogstaver og læsning. Der er mange, som mener, at læsning først hører til i skolen, men der findes også børn, som elsker at beskæftige sig med bogstaver og den slags meget tidligere.

Ligesom at små børn ikke skal tvinges til at beskæftige sig med bogstaver, mener jeg ikke, at de skal afholdes fra det, hvis de synes, at det er fedt.


Vores søn var tidlig læser, og vi har efterhånden glemt en del af processen. Det betyder, at materiale-listen her langt fra er fyldestgørende. Desuden henvender en del af materialerne sig måske mest til de mindre børn. Vi forventer at opdatere listen løbende, så kom endelig med dine bedste tips, både til læsestart og senere.


Apps:

  • Ramasjang-app’en med Hr. Skæg-spil, hvor barnet kan danne ord og lege med bogstaver (gratis).

 

Bogstaver:

At have bogstaverne i fysisk form giver god mulighed for at lege med dem, adskille dem fra hinanden og lære deres navne, form og lyde at kende. De kan sættes sammen i et utal af kombinationer, så barnet selv kan danne ord, og det kan være ret fedt at lave vrøvleord og prøve at stave sig igennem dem.

Det kan f.eks. være magnetbogstaver, eller økonomi-udgaven, hvor du klipper bogstaver ud i karton, el.lign. Du kan evt. vælge forskellige farver til vokaler og konsonanter. Når man køber magnetbogstaver, er der ikke altid bogstaver nok til at stave de ord, man gerne vil. Det fede ved økonomi-udgaven er, at man altid kan klippe flere, men medmindre man laminerer dem, el.lign. er de knap så holdbare.

Vi brugte nogen, der minder om de her magnetbogstaver, men ville nok i dag bare vælge at købe en portion brugt på Reshopper eller DBA.

 

Bøger:

ABC-bøger

Der findes et utal af ABC-bøger, men her er et lille udpluk af dem, der har været særligt interessante herhjemme:

  • Halfdans ABC (med CD) – af Halfdan Rasmussen
  • Dyrenes ABC – af Saunders & Lambert
  • Hr. Skæg’s ABC. Skæg med bogstaver (med CD) – af Mikkel Lomborg
  • ABC – af Knud Romer

Læs-let-bøger

Mange biblioteker har en afdeling med læs-let-bøger. Vi har mest kigget på dem til de yngre børn, og en del af dem, vi kiggede på er nok ikke interessante for de lidt ældre børn. Vores søn var især glad for serien “Hop omborg og læs let“, formentlig fordi det er en serie, hvor figurerne går igen i flere af bøgerne. Illustrationer og historier tiltaler ikke så meget de voksne her i hjemmet, men det vigtigste er jo også, hvordan børnene har det med dem.

 

Skriveredskaber:

Når små børn interesserer sig for bogstaver, er det ikke altid, at de også har motorikken til at kunne skrive dem på papir. Men det betyder ikke, at de ikke kan skrive. Udover papir og blyant er her en række muligheder, som kan hjælpe det lille skrive-glade barn:

  • Computer
  • Dymo til at skrive og printe labels til at sætte på ting
  • Magnetbogstaver, el.lign.
  • Mobiltelefon (vores søn var meget glad for at sende sms’er til sin familie, da han lærte at stave).
  • Skrivemaskine, gammeldags
  • Stempelsæt med bogstaver
  • Tastatur som ikke er sluttet til
  • Terninger med bogstaver fra terningespil
  • Voksne, der gladeligt skriver det, som barnet dikterer

 

Spil:

 

Sprogkufferter:

Den her får lige sin helt egen kategori, fordi vi har været så glade for muligheden. På flere biblioteker kan man låne forskellige emne-kufferter med hjem. I denne forbindelse vil vi bare nævne “ABC“-kufferterne, men der findes også mange andre. De indeholder f.eks. spil, gode bøger, små lege eller sanglege, opgaverhæfter, mv. Og man behøver jo ikke at bruge alle tingene i kufferten på den måde, som de er ment. Man må gerne bare lege sig frem efter egne regler.

Hvis du ikke har set kufferterne på dit lokale bibliotek, så prøv at se om du kan bestille dem hjem via linket eller tal med din bibliotekar om, hvilke muligheder de har, hvor du bor.

 

Tv, o.lign.:

 

 

Som sagt er listen her langt fra færdig. Hvis du har gode personlige erfaringer med bestemte materialer, så skriv dem endelig i kommentaren.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *