Indretning

Sådan prioriterer vi på legetøjsfronten

De gennemgående temaer i legetøjet i vores lejlighed er nok: Interessestyret og lidt, men godt.

Vi er ikke som sådan hardcore minimalister herhjemme, men vi er flere i husstanden, der får kuller, hvis der er for mange ting, der flyder rundt. Desuden har vi erfaret, at mange børn har nemmere ved at komme godt ind i lege, og opretholder dem i længere tid, hvis legerummet er overskueligt for dem, der ikke er for meget, som forstyrrer, og det er nemt at se, hvad der er af muligheder (se bl.a. Vilien, m.fl. 2007*). Vores lejlighed er heller ikke ret stor, så der skal ikke meget til før det hele flyder over. Vi forsøger derfor kontinuerligt at begrænse mængden af ting i vores hjem, herunder også legetøj.

 

Velkommen indenfor

Vi har et soveværelse, en spisestue og en stue og ingen af rummene er super store (+ badeværelse, køkken, gang og toilet, men det er nok ikke super interessant i den her sammenhæng). Alle rum er vores i fællesskab, hvilket også betyder, at vi voksne ikke bare kan lukke døren ind til børneværelsesrod.

I soveværelset, hvor vi alle sover, er der ikke ret mange kvadratmeter tilovers, fordi sengene fylder det meste. Til gengæld er der god tumleplads i dagtimerne. Vores tøjskabe fylder minimalt op ad væggene, og ellers er der ingen faste møbler derinde. Der er en stor sækkestol, et par boblesting, en gynge, der oftest kun tages ned om natten og en bærbar CD-afspiller, som A elsker at høre musik på mens han gynger.

I spisestuen dominerer spisebordet, hvor vi spiser, spiller spil, tegner, perler, osv. Vi har et par skabstårne, hvor vi har lidt service, spil og mit lager (når jeg ikke er sygemeldt eller på barsel sælger jeg illustrationer). Og hvis jeg skal være ærlig, er der vist også en god gang dims, der bør sorteres ud i.

I stuen har vi en sovesofa, der stort set altid er slået ud – til glæde for nogen og irritation for andre. Et par skabe, hvori vi bl.a. har vores TV, som vi tager frem, når vi vil spille X-box sammen eller se en DVD på en lidt større skærm. Det er også her, at vi har legetøjet. Der er et par små reoler med legetøj, et par løse kasser, et legekøkken, et lille bord med et par stole og et legetæppe. Rundt regnet.

 

En lille mængde legetøj

Vi synes ikke, at A har ret meget legetøj, men vi synes heller ikke rigtig, at han mangler noget. Det lader heller ikke til, at han selv synes det. Han efterspørger faktisk aldrig noget han ikke har.

Vi kan godt lide tanken om legetøj, der kan have mange funktioner og som opfordrer til fantasi og kreativitet.

Vi har i høj grad prioriteret konstruktionslegetøj, fordi det er dét, han har vist interesse for siden han var lille. Den slags legetøj kan bruges til mange forskellige formål, og det synes vi er ret fedt. Vi voksne kan også godt lide at bygge. Her er, hvad vi har i den kategori: Lego, Duplo, Brio tog, træklodser, plusplusser, Geomag og kuglebane.

Udover konstruktionslegetøj, har vi:

  • Lidt tøjdyr, schleichdyr, 2 dukker + dukkevogn/indkøbsvogn.
  • Et legekøkken med lidt køkkenredskaber og en smule legemad.
  • Et par biler og et legetæppe med bilbane på.
  • Lidt musikinstrumenter: blokfløjte, mundharmonika, keyboard.
  • Diverse: magnetbogstaver, lommeregner, vækkeur, mønter, tavle + kridt, tavle med ur, måneder, mv.
  • Et evigt skiftende arsenal af bøger, som vi henter hjem fra biblioteket.
  • Brætspil, hvoraf vi også låner mange på biblioteket.
  • Tablet og computer, hvor vi undersøger ting, ser tv, spiller spil, ser på kort, osv.
  • Kreating

 

Begræsning af legetøj

Selvom vi forsøger at begrænse mængden af legetøj, så vokser den ind i mellem ligeså stille. Så arver han lidt hist og pist, eller vi får fikse idé om noget, der kunne være interessant, men som ikke rigtig er det.

Når vi føler, at det bliver for meget, rydder vi ud. Indimellem er A med til det, og andre gange er det os voksne, der gør det. Vi har en god fornemmelse for, hvad han bruger, og hvad han ikke bruger. Hvis vi er i tvivl om noget, putter vi det i ind i skabet i noget tid. Hvis han ikke efterspørger det, skiller vi os på et tidspunkt af med det. Det er vigtigt for os ikke at fjerne legetøj, som han efterspørger.

Jeg kan i skrivende stund ikke komme på, at der er noget legetøj, vi har sagt til vores søn, at han ikke må få. Der er masser af ting, som jeg ikke kunne drømme om at købe uden, at han spurgte efter det på forhånd, og der er masser af ting, som jeg ikke ville have lyst til at bruge vores fælles penge på. Men som udgangspunkt har jeg det sådan, at han må bruge sine ege penge på det, han vil, ligesom, at han må ønske sig det, han vil. Men når man har et barn, der ikke holder af legetøjsbutikker, ser reklamer eller er en del af børnepopulærkulturen, så er det også forholdsvis nemt at komme omkring. Lad os se, hvordan det udspiller sig i fremtiden.

 

Ønsker

Indimellem ønsker vi os mere plads, men vi prøver at tænke kreativt i stedet.

Hvis vi havde mere plads, kunne jeg dog godt tænke mig nogle flere tumlemøbler: ribbe, trampolin, vippebræt, klatregreb, trapez, mv. Det kunne også være fedt med et værksted, atelier, laboratorium, mv. Og en indretning, hvor tingene var endnu mere overskuelige for børnene at gå til end de er nu. Men det må blive en dag med flere penge mellem hænderne.

 

Hvordan prioriterer I derhjemme?

 

 

* Vilien, Karin; Marianne Frandsen & Tom Krieger (2007): Pædagogik kan ses, Dafolo forlag og forfatterne, 2007

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *